Financiële planning voor een webshop - de sleutel tot een positieve cashflow

Een gunstige cashflow is het doel van de meeste ondernemers. Hand in hand hiermee komt echter de noodzaak om een ​​financieel plan op te stellen. Waar kan het je mee helpen en hoe?

De belangstelling voor het opzetten van je eigen webshop groeit wereldwijd, en dat is geen wonder. Het runnen van een online bedrijf wordt steeds eenvoudiger en brengt doorgaans lagere kosten met zich mee dan fysieke winkels. Toch gaan de meeste webshops binnen enkele maanden failliet. Waarom?

In de lijst met de meest voorkomende redenen vinden we onvoldoende financiële planning en problemen met cashflow bovenaan. Beginnende ondernemers denken misschien dat het eerlijk opbouwen van een financiële strategie hen niet aangaat, maar het tegendeel is waar. Dankzij dit kunnen in de toekomst veel problemen worden vermeden, die zelfs kunnen leiden tot de ineenstorting van het bedrijf.

Waarom is het de moeite waard om aandacht te besteden aan financiële planning? En hoe ermee verder? In ons artikel zullen we licht werpen op deze vragen.

Waarom is het belangrijk om een ​​financieel plan te hebben voor een webshop?

Als je zich aan deze planning wijdt, krijg je verschillende voordelen. Je zal veel beter zijn in het werken met het budget en ook in het evalueren van economische resultaten. Dit leidt tot een betere basis voor de groei van jouw webshop. Je zal dan gemakkelijker concurrenten overwinnen die niet zoveel aandacht besteden aan financiële strategieën.

Het proces van financiële planning en daaropvolgende analyse moet overeenkomen met jouw financiële doelstellingen. Als je geen ervaring hebt met het maken van een plan, is het de moeite waard om de hulp van een expert in te roepen - deze investering kan je vele malen terugbetalen. Aangezien dergelijke hulp vaak niet goedkoop is, sluiten veel ondernemers er zakelijke leningen voor af. Bij Lemonero bemiddelen wij op regelmatige basis leningen die gericht zijn op het dekken van deze kosten.

Onverwachte daling van de verkoop?

Tot € 40.000 in 10 minuten
en een paar klikken

Vrijblijvend proberen
Of laat uw contactgegevens achter en wij zullen contact met u opnemen
Geen papierwerk.
Geen wachten.
Geen beperkingen.
Zonder borgstelling.

Wat zijn de andere belangrijke voordelen van een geavanceerd financieel plan?

1. Negatieve cashflow vermijden

De vraag hoe de cashflow kan worden verbeterd, wordt door veel ondernemers gesteld. De inspanning om een ​​positieve financiële stroom te bereiken is een van de meest voorkomende redenen waarom webwinkeliers aandacht besteden aan financiële planning en financieel beheer. Je maak misschien veel omzet in jouw bedrijf, maar als je geen financieel plan heeft om jouw cashflow te beheersen, geef je mogelijk meer uit dan je verdient.

Als je meer uitgaven heeft dan omzet, kan jouw bedrijf binnenkort failliet gaan.

2. Het definiëren van financiële doelen

Met dit plan stel je concrete financiële doelen en bepaal je hoe je deze kan bereiken. Een financieel plan geef je de mogelijkheid om een ​​workflow op te bouwen die je meer klanten en een hoger rendement op jouw investering oplevert.

3. Het valideren van de levensvatbaarheid van jouw financiële doelstellingen

Een consistent financieel plan voorkomt dat je onrealistische doelen stelt. Dit is ook waarom het een must zou moeten zijn voor elke webshop, anders kan je investeren in iets dat misschien niet zo logisch is. Stel doelen op basis van de populaire SMART-methode. Ze zouden dus moeten zijn:

S –⁠ specifiek –⁠ specifiek

M –⁠ measurable –⁠ meetbaar

A –⁠ achievable –⁠ haalbaar

R –⁠ realistisch –⁠ realistisch

T –⁠ timely - tijdig –⁠ verankerd in de tijd

4. Door het bedrijfsleven veroorzaakte stress verminderen

Een financieel plan van hoge kwaliteit help je om zorgen over financiën weg te nemen. Een strategisch financieel plan kan je de kracht geven om alle financiële uitdagingen die op jouw pad komen te overwinnen.

Hoe je dat doet?

Vraag je je af hoe je zelf een financieel plan opstelt? Houd je aan de volgende stappen.

1. Beoordeel jouw financiële situatie

Als eerste stap dien je enkele vragen te beantwoorden om je te helpen jouw financiële situatie beter te begrijpen.

  • Wat zijn jouw huidige bezittingen en schulden?
  • Welke verzekeringen heeft jouw bedrijf?
  • Wat is de status van jouw cashflow?
  • Hoeveel betaal je aan belastingen?
  • Kom je in aanmerking voor een tegemoetkoming van de overheid?
  • Wat is jouw nettowaarde?

Na het beantwoorden van deze vragen heb je een realistisch beeld van jouw financiële doelstellingen. Je krijgt een beter inzicht in jouw opties, wat je de basis zal geven voor het maken van een passend plan.

2. Controleer jouw bedrijfsplan

Jouw financieel plan moet aansluiten bij de visie van jouw bedrijf en andere onderdelen van jouw businessplan. Wat heb je nodig om jouw financiële doelen over een jaar, twee of zelfs 10 jaar te realiseren?

3. Stel specifieke financiële doelen

De kans dat jouw financieel plan gaat werken hangt onder andere af van de invulling van jouw financiële doelstellingen. Documenteer vaste kosten en bereken mogelijke toekomstige kosten op basis van actuele gegevens. Hierdoor kan je doelen stellen voor de komende weken, maanden of jaren.

Als je een startende webshop runt, hoef je niet zoveel specifieke doelen te stellen voor meerdere jaren vooruit, maar kan je vaak toekomen met een visie voor de volgende weken.

4. Beoordeel risico's en bereid je voor op onverwachte gebeurtenissen

Een ander onbetwistbaar voordeel van financiële planning is het vermogen om de toekomstige toestand te voorspellen. Natuurlijk is het zelden mogelijk om een ​​toekomstige gebeurtenis tot in detail te voorspellen, maar zelfs een basisbeeld kan je aanzienlijk helpen.

De beste manier om je voor te bereiden op onverwachte gebeurtenissen, is door vooraf de risico's in te schatten en oplossingen voor crisissituaties voor te bereiden.

En hoe de risico's in te schatten?

  • Leer van je fouten.
  • Bestudeer marktrisico's in e-commerce.
  • Vraag experts uit de branche om tips voor financiële planning.

5. Opstellen en uitvoeren van een financieel plan

Dit is de stap waarin je al je doelen en berekeningen in een werkende strategie zet. In de ontwikkelfase zet je al je data om in een actieplan. Het volgende is een implementatie die je zal helpen de gewenste resultaten te bereiken.

Je kan deze stap zelf uitvoeren, maar als je geen ervaring heeft met financiële strategieën, kan je zich ook hier beter tot een professional wenden.

6. Monitor, evalueer, update

In de loop van de tijd zullen jouw activiteiten, vooruitzichten en financiële omstandigheden evolueren. Om deze reden moet je nooit stoppen met werken aan jouw financieel plan.

Je kan veel gebeurtenissen tegenkomen waarop je zich kan voorbereiden. Laten we het uitleggen met een voorbeeld uit het persoonlijke leven. Stel je voor dat 2.000 euro’s per maand genoeg voor je was toen je alleen met je partner woonde. Als je echter besluit een baby te krijgen, heb je mogelijk twee keer zoveel nodig.

Jouw financieel plan moet de toegenomen inkomensbehoefte kunnen dekken.

Het is noodzakelijk om regelmatig terug te keren naar het plan en individuele aspecten opnieuw te beoordelen. Vergeet niet rekening te houden met wijzigingen in belastingwetten of rentetarieven, economische recessies en andere gebeurtenissen waarover je geen controle hebt.

Hoe groot jouw webshop ook is, het opstellen van een financieel plan is een must om een ​​winstgevende toekomst te verzekeren. Het brengt veel onbetwistbare voordelen met zich mee die je naar de raketgroei van jouw bedrijf kunnen leiden.

Lees ook...

Financiële planning voor een webshop - de sleutel tot een positieve cashflow

Financiële planning voor een webshop - de sleutel tot een positieve cashflow

Een gunstige cashflow is het doel van de meeste ondernemers. Hand in hand hiermee komt echter de noodzaak om een ​​financieel plan op te stellen. Waar kan het je mee helpen en hoe?

Een gunstige cashflow is het doel van de meeste ondernemers. Hand in hand hiermee komt echter de noodzaak om een ​​financieel plan op te stellen. Waar kan het je mee helpen en hoe?

Lees artikel
Číst článek

Wat kan je doen als de stijgende energiekosten het budget van het bedrijf raken? Check onze tips voor jouw webshop

Wat kan je doen als de stijgende energiekosten het budget van het bedrijf raken? Check onze tips voor jouw webshop

We hebben allemaal te maken met stijgende energieprijzen, maar dat hoeft voor jou geen moeilijke tijd te betekenen. We zullen je adviseren over hoe je de kosten in het bedrijf kan verlagen en kan omgaan met stijgende prijzen.

We hebben allemaal te maken met stijgende energieprijzen, maar dat hoeft voor jou geen moeilijke tijd te betekenen. We zullen je adviseren over hoe je de kosten in het bedrijf kan verlagen en kan omgaan met stijgende prijzen.

Lees artikel
Číst článek

Gepersonaliseerde instellingen

Lemonero en partners hebben jouw toestemming nodig om cookies te gebruiken. Wij gebruiken cookies om de Lemonero website een betere plek te maken. Cookies helpen om jouw een meer gepersonaliseerde ervaring en relevante advertenties te bieden, en webanalyses voor ons. Jij verleent toestemming door op het vakje "Ik ga akkoord" te klikken, jij kan toestemmingen ook individueel weigeren of instellen door op het vakje "Gedetailleerde instellingen" te klikken.